Veelgestelde vragen2023-02-16T08:43:24+01:00

Veelgestelde vragen

Contactgegevens & Openingstijden2023-02-09T09:17:26+01:00

Wat zijn jullie openingstijden?

Wij zijn van maandag tot en met vrijdag geopend van 08:30 uur tot 17:30 uur en op zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 uur. Op zondag zijn we gesloten.

Wat is jullie telefoonnummer?

U kunt ons bereiken op het telefoonnummer: 085 40 11 774.

Wat is jullie e-mailadres?

Ons e-mailadres is info@rcrzorghotels.nl.

Ik heb een voicemail ingesproken, wanneer word ik teruggebeld?

Wij richten ons erop om uw oproep binnen 2 werkdagen te beantwoorden.

Hebben jullie een bezoek adres?

Wij hebben geen bezoekadres, maar een postadres: Isla Margaritatraat 83, 1339MN Almere. Wilt u graag persoonlijke contact, bel ons voor een afspraak, wij komen graag vrijblijvend bij u langs.

Waar kan ik de reisagenda vinden voor de groepsreizen?

Onze reisagenda kunt u terugvinden op onze website onder het kopje ‘Onze reizen’ > Reisagenda.

Ik wil een informatiebijeenkomst bijwonen, wanneer is deze?

Bent u geïnformeerd over een informatiebijeenkomst in uw zorginstelling? Dan kunt u gewoon aanschuiven! Uw familie/vrienden zijn ook van harte welkom. Zou u graag een informatiebijeenkomst willen organiseren in uw zorginstelling? Neem contact op, wij komen graag vrijblijvend bij u langs voor een gezellige middag.

Wat houdt het boeken van zorgvakantie bij RCR Zorghotels in?

Wanneer u bij RCR Zorghotels een zorgvakantie boekt in 1 van onze prachtige locaties, nemen wij de gehele organisatie voor u uit handen. U geeft aan wat uw gewenste reisdata is, met u wil reizen en waar u naar toe wilt en wij maken het in orde. Wij zorgen ervoor dat wij samen met uw contactpersoon alle documenten verzamelen die nodig zijn om te vliegen, voor de toestemming van de reis en de vergoeding van uw zorgkantoor. Hieronder ziet u alle diensten die wij bieden:

  • Boeken van retourvliegticket
  • Volpension, halfpension verblijf
  • Visum Suriname
  • COVID-19 reisinformatie en begeleiding
  • Advies voor het afsluiten van Reis-annuleringsverzekering
  • Aanvraag medische bagage; voor benodigde hulpmiddelen en materialen
  • Gebruik hulpmiddelen tijdens vluchten
  • Reisbegeleiding tijdens vluchten
  • Luchthavenbegeleiding
  • Luchthaven transfer
  • Vakantiebegeleiding
  • Vervoer tijdens de vakantie
  • Excursies tijdens vakantie
  • Dagbestedingen tijdens vakantie
  • Verblijf arrangementen voor familie/vrienden/persoonlijke begeleiders
  • Aanvraag machtiging en vergoeding bij uw zorgkantoor
  • Declaratie en uitbetaling van uw reis door uw zorgkantoor
  • 24 uur zorgkwaliteit garantie, geboden volgens persoonlijk behandelplan
Zorgbehoefte & Begeleiding2023-02-09T09:21:13+01:00

Wat betekend ‘fit to fly’?

Deze term wordt in de reiswereld genoemd om aan te tonen dat u gezond genoeg bent om te mogen vliegen. Indien nodig wordt deze verklaring opgevraagd bij een huisarts of SOG arts.

Mag ik alleen reizen

Op basis van uw zorgplan en aanvraagformulier, beoordelen wij of u ‘fit to fly’ bent om alleen te reizen. Mogelijk is een verklaring van de SOG arts of huisarts nodig. Verder is het mogelijk om een reisbegeleider te boeken bij uw reis, zodat u altijd onder begeleiding bent van een deskundige zorgprofessional tijdens uw gehele reis.

Is er dagbesteding mogelijk in het zorghotel?

Dagbesteding is uiteraard mogelijk, waarbij er verschillende dagactiviteiten worden aangeboden. In groepsverband of individueel beschikbaar.

 

Ik ben rolstoelbehoevend, kan ik op vakantie?

Uiteraard mag u op vakantie! Maar wij begrijpen dat dit niet zo vanzelfsprekend voelt. Afhankelijk van de soort en afmetingen van uw rolstoel, kunnen wij beoordelen of deze mee mag aan boord van het vliegtuig. Handgedreven rolstoelen mogen vrijwel altijd mee, mits minimaal 48 uur voorafgaand aan uw vlucht aangemeld. Elektrisch aangedreven rolstoelen hebben een beperkte mogelijkheid. Wij zorgen ervoor dat uw medische apparatuur en bijbehorende medische bagage op tijd wordt aangemeld, zodat u hier niet over na hoeft te denken.

Heb ik een (medische) reisbegeleider nodig?

Op basis van uw zorgplan en aanvraagformulier, beoordelen wij of u ‘fit to fly’ bent om te mogen reizen. Mogelijk is een verklaring van de SOG arts of huisarts nodig. Zodoende is het mogelijk om een reisbegeleider te boeken bij uw reis, zodat u altijd onder begeleiding bent van een deskundige zorgprofessional tijdens uw gehele reis. Bij een groepsreis is de reisbegeleider beschikbaar voor alle medereizigers. Deze zorgprofessional zorgt voor onder andere:

  • toedienen van medicatie
  • controleren van vitals
  • bewaken van bagage en persoonlijke spullen van reizigers
  • helpen met voeding
  • assisteren bij alle hulpvragen

Heb ik luchthaven assistentie nodig?

Wij adviseren alle reizigers om vrijblijvend gebruik te maken van luchthaven assistentie tijdens de reis. Deze service vragen wij bij elke boeking aan, zodat u geen lange afstanden hoeft te lopen naar uw gate, voorrang krijgt bij alle lange wachtrijen en als eerste aan boord mag in het vliegtuig.

Mag ik op reis met mijn zorgbehoefte?

Op basis van uw zorgplan en aanvraagformulier, beoordelen wij of u ‘fit to fly’ bent om te mogen reizen. Mogelijk is een verklaring van de SOG arts of huisarts nodig. Daarna krijgt u een intake gesprek via videobellen met het zorgteam van RCR Zorghotels, zodat wij exact weten wat uw zorgbehoefte is. Ons ervaren en deskundige zorgteam richt zich op het doel om dezelfde kwaliteit van zorg te bieden, zoals u dit in Nederland bent gewend. Bij dit intakegesprek zijn ook uw naasten en zorgverleners welkom, zodat zij aanvullingen kunnen geven indien nodig.

Ik heb specifieke dieetwensen/allergieën, wat nu?

Laat het ons weten wat uw dieetwensen of allergieën zijn, zodat wij hier rekening mee kunnen houden. Dit kunt u op het aanvraagformulier aangeven of naar ons toe mailen. Ook zien we dit graag terug in uw zorgplan.

Mogen mijn familieleden ook in het zorghotel verblijven?

Uw reisgezelschap is van harte welkom om samen met u in het zorghotel te verblijven. Zij krijgen een hotelkamer, zo dichtbij als mogelijk bij uw zorgkamer. Dit kunt u aangeven in het aanvraagformulier.

Ik ben niet gevaccineerd, mag ik op vakantie?

In Spanje zijn er geen maatregelen van toepassing en kunt u reizen zonder vaccinatie. Voor reizen naar Suriname dient u wel gevaccineerd te zijn om te kunnen reizen of in het bezit zijn van een herstel bewijs. Wij informeren u op voorhand, wanneer deze maatregelen veranderen. Raadpleeg www.nederlandwereldwijd.nl voor de meest actuele informatie.

Ik heb geen zorgplan, wat nu?

Indien u zorgbehoevend bent, heeft uw zorgverlener een persoonlijk zorgplan voor u beschikbaar. Deze moet op aanvraag altijd beschikbaar zijn. Dit document is belangrijk voor ons zorgteam, maar ook voor de zorgverzekeraar. Dit is een essentieel document, waarop de zorgverzekeraar moet beoordelen of de machtiging voor uw vakantie wordt afgegeven. U kunt deze opvragen bij uw zorgverlener.

Krijg ik dezelfde zorg op vakantie zoals ik in Nederland gewend ben?

Op basis van uw persoonlijke zorgplan, krijgt u de zorg geleverd zoals u deze in Nederland gewend bent.

Aanmelden2023-02-09T09:24:03+01:00

Is een intakegesprek verplicht voorafgaand aan mijn reis?

Om de zorgbehoefte zo gedetailleerd als mogelijk te kunnen leveren, vindt er een intakegesprek plaats op basis van het persoonlijk zorgplan. Hierbij is het prettig voor zowel de cliënt als het zorgteam van RCR Zorghotels om vragen te kunnen stellen over de zorg en elkaar alvast te leren kennen.

Wat is een groepsreis?

Een groepsreis wordt samengesteld met bewoners van (vaak) dezelfde zorginstelling, die samen op vakantie gaan. Hierbij krijgt de gehele groep een vaste reisbegeleider.

Hoe kan ik mij aanmelden voor een zorg vakantie?

Om uzelf (en uw reisgezelschap) aan te melden voor een zorgvakantie, vult u het aanvraagformulier zo volledig mogelijk in.  Deze kunt u hier downloaden of online invullen. Vergeet hierbij niet om de gevraagde documenten mee te sturen met de aanvraag.

Hoe ver van te voren moet ik mij aanmelden voor een zorg vakantie?

Aangezien de machtiging van de zorgvakantie bij de zorgverzekeraar vaak minimaal een maand duurt, en het verzamelen van alle documenten ook wat tijd in beslag neemt, is het wenselijk om de aanvraag minimaal 3 maanden voor de gewenste reisdatum aan te vragen.

Welke documenten zijn verplicht voor een aanvraag?

Voor het aanvragen van uw zorgvakantie bij RCR Zorghotels, vragen wij u onderstaande documenten mee te sturen. Zodoende kunnen wij u informeren over eventuele vergoedingen vanuit uw zorgverzekeraar.

  1. Kopie van uw legitimatiebewijs
  2. Kopie van uw zorgpas
  3. Kopie van een geldige CIZ en/of ZVW indicatie
  4. Kopie recente CAK beschikking
  5. Recent zorgplan

Ik heb niet alle verplichte documenten voor de aanvraag in mijn bezit, wat nu?

Wanneer u niet alle verplichte documenten beschikbaar hebt om in te sturen, volgt u deze stappen.

  1. Raadpleeg uw zorgverlener voor de ontbrekende documenten.
  2. Raadpleeg uw familieleden voor de ontbrekende documenten.
  3. Raadpleeg de desbetreffende instantie om een het document opnieuw te ontvangen.
  4. Machtig RCR Zorghotels om de ontbrekende stukken voor u aan te vragen.

Ik heb hulp nodig bij het invullen van het aanmeldformulier, wat nu?

Indien het niet lukt om het aanvraagformulier online in te vullen/te downloaden en per mail op te sturen, of te downloaden en uit te printen en op te sturen naar ons postadres, laat het ons weten. Wij sturen u graag per post een aanvraagformulier toe, welke u retour kunt sturen per post.

Mag iedereen met mij meereizen?

Indien u reisgezelschap wil meenemen tijdens uw zorgvakantie, is dat uiteraard mogelijk. Iedereen is welkom!

Uitleg documenten2023-02-10T13:45:48+01:00

Wat is een aanvraagformulier en waar kan ik deze vinden?

Het aanvraagformulier is het document welke ingevuld moet worden om een gerichte vrijblijvende offerte voor u te kunnen maken. Zodoende kunnen wij met deze documenten de aanvraag bij de zorgverzekeraar indienen voor de machtiging van de zorgvakantie en eventuele vergoedingen. U kunt het aanvraagformulier hier online invullen of hier downloaden.

Waar dient het CIZ-document voor en hoe vraag ik deze aan?

U kunt bij het CIZ een indicatie aanvragen voor zorg op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz). Het CIZ beoordeelt of u in aanmerking komt voor zorg uit de Wet langdurige zorg. Het CIZ is een onafhankelijke organisatie en gebruikt objectieve criteria. U kunt deze aanvragen via: https://www.ciz.nl/aanvraag-doen

Waar dient de CAK-beschikking voor en hoe vraag ik deze aan?

Dat is een brief waarin staat hoe hoog uw eigen bijdrage per maand is voor de Wlz. In de beschikking staat onder andere uw inkomen en/of vermogen. Heeft u een partner? Dan staan ook de gegevens van uw partner op de beschikking. In ’Mijn CAK’ op https://www.hetcak.nl/zelf-regelen/mijn-cak, kunt u 24 uur per dag uw facturen en beschikkingen voor de Wlz bekijken, downloaden en afdrukken. Ook van eerdere jaren. Ga naar Mijn CAK en log in met uw DigiD.

Waarom moet ik mijn offerte tekenen?

Met het tekenen van de offerte gaat u akkoord met de afgesproken tarieven, onze voorwaarden en onze werkwijze. Aangezien wij vaak vertrouwelijke informatie en documenten ontvangen, heeft u zekerheid dat wij hier zorgvuldig mee omgaan. Zodoende kunnen wij aantonen dat u deze informatie bereidwillig aan ons hebt verstuurd om uw reis te kunnen organiseren.

Mijn CIZ-indicatie is niet meer geldig, hoe kan ik een nieuwe aanvragen?

Een indicatie is in principe geldig voor onbepaalde tijd. Sommige zorgprofielen zijn korter geldig. Dat staat dan in de besluitbrief die u van het CIZ ontvangt. U hoeft geen nieuwe indicatie aan te vragen.

Mijn CIZ-indicatie is kwijt, hoe kan ik een nieuwe kopie aanvragen?

Als u uw CIZ-indicatie kwijt bent, kunt u ook een kopie van de besluitbrief opvragen via info@ciz.nl. Dat kan als u de cliënt zelf bent of als de cliënt u hiervoor machtigt of als u wettelijk vertegenwoordiger (mentor, curator of notarieel gevolmachtigde) bent. De volgende informatie dient u mee te sturen:

  • Een ondertekend verzoek met bijgevoegd een bewijs van wettelijke vertegenwoordiging of een getekende machtiging van de cliënt;
  • Een kopie van uw identiteitsbewijs;
  • Het verzoek moet specifiek voor het CIZ zijn opgesteld en de volgende gegevens bevatten
    • Naam met voorletter(s)
    • Geboortedatum
    • Adresgegevens van de persoon waarover de vraag gaat
    • Beschikt u over een referentienummer uit een van onze brieven, vermeld deze dan ook bij de cliëntgegevens.

De cliënt kan ook zelf de kopie telefonisch opvragen via 088-789 1000. Dan hoeft bovenstaande informatie niet verstuurd te worden.

Mijn zorgpas is verlopen, hoe kan ik een nieuwe aanvragen?

Als uw zorgpas is verlopen, krijgt u vaak automatisch een nieuwe zorgpas opgestuurd van uw zorgverzekeraar. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar om deze alsnog toe te sturen.

Mijn paspoort is korter dan 6 maanden geldig, hoe kan ik een nieuwe aanvragen?

Is uw paspoort of ID-kaart (bijna) verlopen? Dan kunt u een nieuw reisdocument aanvragen via de gemeente waarbij u staat ingeschreven. U ontvangt dan een nieuw paspoort of nieuwe ID-kaart met een eigen unieke nummer. U kunt uw paspoort niet verlengen.

Wat is een Entry Fee, is dit verplicht?

Nederlanders hebben vanaf 1 juli 2022, geen visum nodig om Suriname in te reizen.
Wel moeten zij als zij naar Suriname reizen een toegangsprijs betalen: de Entry Fee. Deze kost €25,00 euro (excl. servicekosten á €8,00 euro.). De entry fee moet online worden aangevraagd en betaald. De Entry Fee moet u meenemen naar Suriname en bij aankomst kunnen laten zien aan de douane. De Entry Fee is 3 maanden geldig.

Voor houders van een Surinaams paspoort of geldig PSA- document, hoeft de Entry Fee niet aangeschaft te worden.”

Vergoeding en zorgverzekeraar2023-02-09T09:29:15+01:00

Hoe kom ik in aanmerking voor een vergoeding?

U komt in aanmerking voor een vergoeding als u in Nederland staat ingeschreven, een zorgbehoefte heeft, in het bezit bent van een geldige CIZ-indicatie en verzekerd bent bij een Nederlandse zorgverzekeraar.

Wat valt er binnen de vergoeding?

Afhankelijk van uw zorgindicatie, zorgwet en de zorgverzekeraar waar u bent verzekerd, wordt uw vergoeding bepaald. Hieronder worden de verschillende zorgwetten uitgelegd.

Alle zorgwetten kennen twee leveringsvormen:

  • zorg in natura: (een zorgaanbieder regelt alles voor u)
  • persoonsgebonden budget (u krijgt een budget waarmee u zelf zorg inkoopt)

In de Wlz kunt u bij zorg in natura nog kiezen uit drie vormen:

  • verblijf (wonen in een zorginstelling)
  • volledig pakket thuis (een zorgaanbieder levert alle zorg uit uw zorgprofielbij u thuis)
  • modulair pakket thuis (een zorgaanbieder levert onderdelen uit uw zorgprofiel bij u thuis; u kiest zelf welke onderdelen dat zijn).

Wij bekijken alle mogelijkheden voor uw vergoeding samen met u, zodat u weet waar u aan toe bent en met een gerust hart op vakantie kunt.

Afhankelijk van uw zorgindicatie, zorgwet en zorgverzekeraar, worden onderstaande kosten (deels) vergoed:

  • Zorgkosten (verpleging, begeleiding, persoonlijk verzorging, huishoudelijke hulp)
  • Maaltijden per dag
  • verblijf in hotelkamer

Wat wordt niet vergoed:

    • uw ticket
    • excursies
    • uitzonderlijke consumpties (bijvoorbeeld, drank, snacks, uit eten gaan etc.)
    • transfers zorginstelling- luchthaven v.v. en luchthaven-hotel v.v
    • administratiekosten
    • entry fee voor Suriname
    • medische reisbegeleiding tijdens uw vlucht
    • kosten van uw reisgezelschap of mantelzorgers
    • fooien
    • huur van hulpmiddelen

Hoelang duurt het om toestemming van de zorgverzekeraar te krijgen voor mijn reis?

De duur van de toestemming, is per zorgverzekeraar verschillend. Gemiddeld duurt de machtiging van een aanvraag 1 maand.

Waarom moet ik toestemming vragen aan de zorgverzekeraar voor mijn reis?

Om uw vergoeding te kunnen vaststellen, heeft u vooraf goedkeuring nodig van uw zorgverzekeraar voor de geplande vakantie. Na de goedkeuring krijgt u een officiële bevestiging van de vergoeding om te kunnen declareren. Zo weet u voorafgaand aan uw reis exact waar u aan toe bent en kunt u onbezorgd toeleven naar uw fijne zorgvakantie.

De zorgverzekeraar heeft mijn zorgvakantie afgewezen, en nu?

Het gebeurt helaas soms dat de aanvraag van de vakantie wordt afgewezen. Dit heeft meestal te maken met ontbrekende informatie. Het CIZ-document en uw zorgplan spelen hierbij een essentiële rol, om deze reden kunnen wij de aanvraag niet behandelen zonder deze documenten. Bij een afwijzing van de reis, gaan wij altijd in bezwaar.

De zorgverzekeraar heeft te weinig betaald, en nu?

Indien de zorgverzekeraar minder heeft uitbetaald dan vooraf in de bevestigingsbrief staat vermeld, nemen wij contact op met de zorgverzekeraar om de afgesproken vergoeding alsnog in orde te maken.

De zorgverzekeraar vergoedt mijn reis voor een deel, en nu?

Aangezien de vergoeding per persoon afhankelijk is van de zorgindicatie, de zorgverzekeraar en zorgwet, kunnen wij nooit een volledige vergoeding garanderen. Daarom zorgen wij ervoor dat de eventuele vergoeding voor de boeking van de reis bekend is gemaakt, zodat u niet voor verassingen komt te staan.

Ik kom niet in aanmerking voor een vergoeding voor mijn reis, en nu?

Aangezien de vergoeding per persoon afhankelijk is van de zorgindicatie, de zorgverzekeraar en zorgwet, kunnen wij nooit een volledige vergoeding garanderen. Daarom zorgen wij ervoor dat de eventuele vergoeding voor de boeking van de reis bekend is gemaakt, zodat u niet voor verassingen komt te staan.

Ik heb een PGB budget, kom ik in aanmerking voor een vergoeding?

Het persoonsgebonden budget (pgb) is een subsidie (budget) van de overheid waarmee mensen zelf de zorg kunnen inkopen die zij nodig hebben. Iemand met een pgb is vrij om zelf zijn/haar zorgverleners te selecteren en in te huren. Op basis van de leveringsvorm en de zorgverzekeraar, kunnen wij de mogelijkheden bekijken voor de hoogte van uw vergoeding.

Mijn zorgbehoefte valt binnen WLZ, kom ik in aanmerking voor een vergoeding?

De Wlz geeft recht op zorg aan verzekerden die blijvend zijn aangewezen op 24 uur per dag zorg in de nabijheid of permanent toezicht vanwege hun aandoening(en) of beperkingen(en). Op basis van de leveringsvorm en de zorgverzekeraar, kunnen wij de mogelijkheden bekijken voor de hoogte van uw vergoeding.

 Heb ik een eigen risico bijdrage?

In de beschikking die u ontvangt van het CAK staat de hoogte van uw eigen bijdrage per maand. Deze bijdrage veranderd niet, ook niet als u naar het buitenland op vakantie gaat

Hoeveel dagen mag ik op vakantie?

Het aantal dagen waarbij u op vakantie mag gaan, is afhankelijk van uw woonsituatie, de zorgindicatie en zorgwet.

  • Uw PGB is maximaal 13 weken per kalenderjaar geldig in een land buiten de EU, EER-land of Zwitserland. Het gaat dan om meerdere vakanties in het buitenland die bij elkaar opgeteld niet langer dan 13 weken zijn.
  • U kunt de Wlz-zorg maximaal 13 weken per kalenderjaar in het buitenland krijgen.
  • U kunt de palliatieve zorg gedurende maximaal 1 jaar in het buitenland krijgen.

Blijf ik de kamer in mijn zorginstelling, behouden tijdens mijn vakantie?

Bewoners van verpleeghuizen kunnen 146 dagen per jaar buiten het verpleeghuis verblijven. Het gaat om 104 weekenddagen die ook door de week kunnen plaatsvinden en 42 verlofdagen. Reisdagen tellen niet mee als verlofdag. Tijdens de 42 verlofdagen wordt uw kamer gegarandeerd gewaarborgd voor uw terugkomst.

Voor aanvang van de reis2023-02-09T09:36:24+01:00

Wat heb ik nodig voor aanvang van mijn reis?

Wanneer u de machtiging van uw zorgverzekeraar heeft ontvangen voor vergoeding en akkoord van de reis, boeken wij uw vakantie officieel. Ruim 3 weken voor vertrek van een groepsreis, organiseren we een bijeenkomst met de hele groep. Hierbij ontvangt u alle informatie over uw reis. Daarnaast ontvangt u alle informatie ook per mail. Hierin staat de inchecktijd op de airport, contactgegevens, belangrijke documenten, uw e-ticket, het globale reisschema en uw inpaklijst.

Wat moet ik zelf regelen voor aanvang van mijn reis?

U dient zelf de volgende documenten gereed te hebben voor aanvang van uw reis:

  • De polis van uw reis- en annuleringsverzekering
  • uw vaccinatie paspoort of negatieve PCR test (indien nodig wordt u hierover geïnformeerd)
  • Uw medicatiepaspoort
  • Het vervoer naar de airport (wordt eventueel samen met uw zorginstelling geregeld)

U wordt periodiek op de hoogte gehouden van uw reis. Vanaf het moment van boeking ontvangt u regelmatig een e-mail met updates. Liever alle nieuwtjes per post ontvangen? Dat is uiteraard mogelijk.

Hoe kom ik op de airport?

Het vervoer naar de airport wordt indien gewenst in samenwerking met de zorginstelling en onze accountmanagers in orde gemaakt. Uiteraard mogen uw naasten ook mee naar de airport om u uit te zwaaien.

Moet ik zelf online inchecken?

Als u uw ticket via RCR Zorghotels boekt, verzorgen wij de online check-in. Zowel voor de heen- als terugreis. Ook houden we u op de hoogte van updates en wijzigingen en verzorgen wij de aanvraag van uw medische hulpmiddelen en assistentie. Indien u uw ticket zelf boekt, kunnen wij u hier niet in ondersteunen.

Tijdens de reis2023-02-09T09:40:57+01:00

Welke documenten zijn nodig om te reizen?

Om te mogen reizen heeft u onderstaande documenten nodig:

  • Uw paspoort moet minimaal 6 maanden geldig zijn op het moment van vertrek
  • Uw vaccinatiepaspoort of negatieve PCR test (indien nodig)
  • Uw zorgpas
  • Een reis- en annuleringsverzekering
  • Uw medicatiepaspoort

Hoe laat moet ik op de airport zijn en waar moet ik mij aanmelden?

Uw aanmeldtijd op de airport is afhankelijk van uw vertrektijd. Wij verzamelen bij een groepsreis altijd 4 uur voor de vlucht op de airport, zodat we ruim op tijd kunnen instappen. De exacte aanmeldtijd op de airport wordt 3 weken van tevoren bekend gemaakt tijdens de groepsbijeenkomst en via de mail.

Wanneer krijg ik mijn reisdocumenten?

Ruim 3 weken voor vertrek van een groepsreis, organiseren we een bijeenkomst met de hele groep. Hierbij ontvangt u alle informatie over uw reis. Daarnaast ontvangt u alle informatie ook per mail. Hierin staat de inchecktijd op de airport, contactgegevens, belangrijke documenten, uw e-ticket, het globale reisschema en uw inpaklijst.

Ik ben te laat op de airport, en nu?

Helaas kan het wel eens gebeuren dat u verhinderd raakt onderweg naar de airport. Dat kan veel stress opleveren, dat begrijpen wij heel goed. Zolang u ons op de hoogte houdt van uw vertraging kunnen wij rekening houden met uw aankomsttijd. Wij houden u op de hoogte van de mogelijkheden en doen ons uiterste best om het inchecken zo prettig mogelijk te laten verlopen.

Kan ik naar het toilet tijdens mijn vlucht?

Wij adviseren cliënten die niet zelfstandig naar het toilet kunnen om incontinentiemateriaal te dragen voor de nacht. De toiletten zijn erg klein in het vliegtuig en u kunt gemakkelijk vallen bij turbulentie, dus dit is een te groot risico. Bij de vluchten naar Spanje heeft u vlak voor het boarden nog de mogelijkheid om naar het toilet te gaan. Bij de vluchten naar Suriname, wordt u bij aankomst op de Airport direct uit het vliegtuig verzorgd door het zorgteam van RCR Medical Centre.

Kan ik bij het raam zitten tijdens mijn vlucht?

U heeft de mogelijkheid om voorafgaand de vlucht tegen een meerprijs een voorkeurstoel te boeken. Indien u rolstoel behoevend bent, moet u bij vluchten naar Spanje bij het raam zitten, in verband met de veiligheid tijdens calamiteiten. Bij vluchten naar Suriname krijgt u een stoel bij het gangpad in het midden, ook voor de veiligheid tijdens calamiteiten en ter assistentie van het luchtvaartpersoneel.

Hoe kan ik de voorkeur voor de stoel tijdens mijn vlucht doorgeven?

U kunt op elk gewenst moment aangeven dat u een voorkeursstoel wenst voor uw vlucht. U kunt bellen met onze klantenservice of een mailtje sturen naar info@rcrzorghotels.nl. Na betaling van de meerprijs voor de stoel, boeken wij uw voorkeursstoel direct.

Wat houdt airport service in op Zanderij in Suriname?

Deze dienst dient niet verward te worden met de medische assistentie door het luchtvaartpersoneel. Airport service is een dienst aangeboden door het RCR Medical Centre voor haar cliënten. Hierbij wordt de cliënt direct na het uitstappen uit het vliegtuig, indien nodig verzorgd en verpleegd door het deskundige zorgpersoneel in een apart afgesloten kamer. Daarna wordt u met voorrang door de douane begeleid naar uw koffers. Het personeel van RCR helpt u met het verzamelen van uw koffers en samen vertrekt u naar het zorghotel. Deze service is niet mogelijk bij vluchten naar Alicante.

Welke excursies zijn er mogelijk tijdens mijn vakantie?

Tijdens uw vakantie bieden wij verschillende excursies. Deze worden, indien gewenst en met goedkeuring van het zorgteam, samen met u geboekt. In Spanje kunt u denken aan uitstapjes zoals:

  • Naar het strand gaan
  • Alicante bezoeken
  • Zoutmeren bezoeken
  • Naar de markt gaan
  • Verse paella eten op de boulevard
  • In Suriname bieden wij onder andere het volgende
  • Dolfijnen spotten op de Surinaamse boot
  • Tour naar Mariënburg
  • Tour door Paramaribo
  • Verse bara eten op de markt

Hoelang duurt mijn vlucht?

De vlucht naar Alicante duurt ongeveer 2 uur en een kwartier (afhankelijk van de Airport in Nederland). De vlucht naar Suriname duurt ongeveer 9 uur en 20 minuten.

Mag ik bezoek ontvangen in het zorghotel?

Tijdens bezoekuren is uw gezelschap van harte welkom in het zorghotel. Om uw veiligheid en rust te waarborgen hanteren wij deze bezoekuren zorgvuldig. U bent uiteraard vrij om zelf op pad te gaan. De bezoekuren zijn van 10:00 uur s’ ochtends tot 21:00 uur s’ avonds.

(Medische) Bagage2023-02-09T09:44:45+01:00

Hoeveel bagage mag ik meenemen?</h3 >

Tijdens de vlucht naar Alicante mag u het volgende meenemen aan bagage:

1 stuk handbagage + 1 accessoire per volwassene/kind (totaal max. 10 kg), 20 kg Ruimbagage.

Tijdens de vlucht naar Amsterdam, mag u het volgende meenemen aan bagage:

1 stuk handbagage + 1 accessoire per volwassene/kind (totaal max. 12 kg), 23 kg Ruimbagage.

< h3 >Ik reis met een rolstoel, wat nu?</h3 >

Indien u rolstoel behoevend bent, maken wij de aanvraag in orde voor u. Wij hebben onderstaande informatie nodig om de aanvraag te kunnen doen:

  • handbewogen of elektrische rolstoel
  • gewicht
  • afmetingen: lengte, breedte, hoogte

In het geval van een lithium-accu:

  • Wat is het aantal Wattuur (Wh) per accu?
  • Hoeveel accu’s neemt u mee? U dient de accus’s mee te nemen in de cabine.

Verder reserveren wij de medische assistentie op de airport voor u, zodat zij u naar uw gate begeleiden na het afgeven van uw bagage. Uw rolstoel wordt bij het boarden in beslag genomen en deze krijgt u direct terug wanneer u uit het vliegtuig wordt begeleid. U wordt door het personeel naar uw stoel geholpen. Hierbij willen wij onderstaand van u weten:

– kunt u korte stappen lopen?

– kunt u trappen lopen?

– bij volledige verlamming, graag duidelijk aangeven. De aanvraag hiervoor neemt meer tijd

  in beslag.

Welke hulpmiddelen mag ik meenemen tijdens mijn reis?

U mag alle medische hulpmiddelen meenemen tijdens uw reis. Deze dienen wel minimaal 48 uur voorafgaand de reis aangemeld te zijn. Graag vernemen wij minimaal 2 weken voorafgaand aan de reis, welke speciale bagage u wil meenemen en de afmetingen en gewicht hiervan. U kunt dit telefonisch doorgeven aan onze klantenservice of per mail naar info@rcrzorghotels.nl. Wij maken de aanvraag voor u in orde.

Ik wil speciale bagage meenemen tijdens mijn reis, wat nu?

Voor alle speciale bagage dient deze minimaal 48 uur voorafgaand aan de reis goedgekeurd te zijn door de luchtvaartmaatschappij. Graag vernemen wij minimaal 2 weken voorafgaand aan de reis, welke speciale bagage u wil meenemen en de afmetingen en gewicht hiervan. U kunt dit telefonisch doorgeven aan onze klantenservice of per mail naar info@rcrzorghotels.nl. Wij maken de aanvraag voor u in orde.

Wat is een medisch paspoort en hoe vraag ik deze aan?

Een medicijnpaspoort is een document waar persoonlijke medische informatie in staat. Het wordt ook wel ‘geneesmiddelenpaspoort’ of ‘Europees medisch paspoort’ genoemd. In het paspoort kunnen de volgende gegevens staan.

  • overzicht van alle medicijnen die je gebruikt
  • je bloedgroep
  • je zorgverzekering
  • opsomming van je ziektes en/of aandoeningen
  • opsomming van de belangrijkste medische ingrepen
  • opsomming van overgevoeligheden (bijvoorbeeld allergieën)
  • contactgegevens van je artsen, je familie en/of je vrienden

Een medicijnpaspoort is niet hetzelfde als een medische verklaring. Een medische verklaring is altijd verplicht als je naar het buitenland reist met medicijnen die onder de Opiumwet vallen. Bijvoorbeeld sterke pijnstillers, opiaten (morfine, cannabis) of methylfenidaat (geneesmiddel voor ADHD). Een medicijnpaspoort aanvragen doe je bij je eigen apotheek, huisarts of ander medisch specialist. Je apotheker zoekt eventueel ook uit of jouw geneesmiddelen onder de Opiumwet vallen. Zo weet je ook of je nog een speciale verklaring moet regelen. Een medicijnpaspoort is altijd gratis op te vragen.

Ik wil extra bagage meenemen, mag dat?

Indien u extra bagage wil meenemen, is dit mogelijk tegen een meerprijs. Deze bagage dient minimaal 2 weken voorafgaand aan de reis aan de klantenservice van RCR zorghotels bekend gemaakt te zijn, zodat wij de actuele prijs kunnen doorgeven en de bagage op tijd kunnen bijboeken. U kunt dit telefonisch doorgeven aan onze klantenservice of per mail naar info@rcrzorghotels.nl. Wij maken de aanvraag voor u in orde.

Ik heb INCO materiaal nodig tijdens mijn gehele reis van 6 weken, wat nu?

Indien u gebruikt maakt van INCO materiaal, begrijpen wij dat u deze niet voor 6 weken kunt meenemen in uw koffer. Daarom adviseren wij u om deze direct na het boeken van uw reis op te sturen per post. Dit kost ongeveer 5 euro per kilo en duurt ongeveer 5 dagen. Het personeel van RCR Medical Centre verzamelt uw goederen, welke u bij aankomst in het zorghotel ontvangt.

Wat mag ik meenemen in mijn handbagage?

U ontvangt de gedetailleerde informatie betreffende uw bagage en uw inpaklijst bij de bijeenkomst en via de mail. Let hierbij vooral op het aantal toegestane kilo’s. Wat u zeker mag meenemen is onderstaande:

  • Vloeistoffen, gels, crèmes en pasta’s; Verpakkingen van max. 100ml elk samen in een hersluitbaar, transparant zakje van maximaal 1 liter en één zakje per persoon
  • Medicijnen, dieet- en babyvoeding, eventueel met medische verklaring
  • Vloeistoffen gekocht na security mits verzegeld en met geldig aankoopbewijs
  • Kleine vijl, schaar, pincet, max. 6cm
  • Camera’s, tablets en laptops
  • Kaas en andere soorten voedingswaren. Let op: Vloeibare en smeerbare kaas of voedingswaren vallen onder de vloeistoffenregeling!

Ik heb medicatie nodig tijdens mijn gehele reis, wat nu?

Indien nodig, boeken wij een koffer van 23 kg (Suriname) of 20 kg (Alicante) voor u bij uw vlucht. Deze koffer wordt gratis voor u ingecheckt, naast uw algemene toegestane bagage. Verder kunnen wij op verzoek een medische handkoffer bijboeken a 12 kg (Suriname) of (Alicante). Deze handkoffer wordt gratis bijgeboekt, naast uw algemene handbagage 10kg

Na de reis2023-02-09T09:45:17+01:00

Waarom word ik gebeld na mijn reis?
Wij vinden het erg belangrijk om te weten of u de vakantie goed heeft ervaren. Wij streven naar excellente uitvoering en het overtreffen van verwachtingen. Daarom wordt u gebeld door 1 van onze medewerkers voor een evaluatie gesprek. Zo zien wij ook wat wij eventueel anders kunnen doen om het er nog aangenamer voor u te maken.


Ik ben mijn bagage kwijt, wat nu?

Wat vervelend dat uw bagage vermist is. Laat het ons direct weten, zodat we hier een melding van kunnen maken bij de luchtvaartmaatschappij. Wij houden u verder op de hoogte van alle updates en doen ons uiterste best om er voor te zorgen dat u uw bagage zo spoedig mogelijk weer ontvangt.

Ik ben iets vergeten in het zorghotel, wat nu?

Wat vervelend dat u iets bent vergeten in het zorghotel. Laat het ons direct weten, zodat we een oplossing kunnen vinden en deze , indien mogelijk, zo spoedig mogelijk alsnog naar u op te sturen indien mogelijk. Wij houden u verder op de hoogte van alle updates en bieden altijd een passende oplossing.

Ik wil opnieuw boeken, hoeveel dagen mag ik nog op vakantie?

Wat leuk om te horen dat u alweer klaar bent voor uw volgende vakantie. Het aantal verlofdagen dat u heeft is afhankelijk van uw woonsituatie, de zorgwet en uw zorgbehoefte. Samen kijken we naar uw saldo en de mogelijkheden om een mooie vakantie te organiseren voor u.

Facturatie2023-02-09T09:58:33+01:00

Hoelang is mijn offerte geldig?

Uw offerte is 7 dagen geldig, met uitzondering van ticketprijzen. Vanwege de dagelijks variërende markt, kunnen wij de ticketprijzen helaas niet garanderen. Wij hanteren de dagprijs op het moment van aanbetaling van de offerte. U ontvangt de factuur, waarop de werkelijk betaalde ticketprijs staat vermeld, zodat u ziet dat wij hier geen commissie over berekenen.

Mijn gegevens op de offerte kloppen niet, wat nu?

Vervelend dat uw gegevens niet overeenkomen op de offerte, wij passen deze graag aan. Stuur een mailtje naar info@rcrzorghotels.nl met de juiste gegevens en wij maken de aanpassingen in orde. U ontvangt een aangepaste offerte.

Ik heb de machtiging van de zorgverzekeraar nog niet ontvangen, wat nu?

De aanvraag voor de machtiging van de zorgverzekeraar duurt ongeveer 1 maand. Als dit termijn is verstreken, nemen wij met spoed contact op met de zorgverzekeraar. Helaas zijn wij afhankelijk van deze instantie maar wij zullen ons uiterste best doen om de machtiging zo spoedig mogelijk te ontvangen.

Ik heb de vergoeding ontvangen van de zorgverzekeraar op mijn bankrekening, wat nu?

Wij houden u regelmatig op de hoogte van alle uitgestuurde facturen, zodat u in de gaten kunt houden, wanneer de betaling is voldaan op uw rekening. Zodra het bedrag voor de zorgkosten is overgemaakt door de zorgverzekeraar kunt u dit bedrag middels uw eigen factuur overmaken op het rekeningnummer van RCR Zorghotels, met de tenaamstelling van haar moedermaatschappij: Elysium Care Group Holding.

Hoe declareer ik mijn kosten bij de zorgverzekeraar?

RCR zorghotels dient de declaratie tijdens uw vakantie wekelijks in bij de zorgverzekeraar. Zodoende staat het totale bedrag na afloop van uw vakantie op uw eigen rekening, zodat u dit bedrag in 1 keer kunt overmaken op het rekeningnummer van RCR Zorghotels, met de tenaamstelling van haar moedermaatschappij: Elysium Care Group Holding.

Wat is jullie rekeningnummer?

Ons rekeningnummer is: NL19 INGB 0007 4304 60, t.n.v. Elysium Care Group Holding B.V.

Wat is Elysium Care Group Holding B.V.?

Elysium Care Group Holding B.V. is de moedermaatschappij van RCR Zorghotels, RCR Medical Centre en El Corazon.

Welke kosten moet ik voor aanvang van mijn reis betalen?

Afhankelijk van uw zorgindicatie, zorgwet en zorgverzekeraar, worden onderstaande kosten (deels) vergoed:

  • Zorgkosten (verpleging, begeleiding, persoonlijk verzorging, huishoudelijke hulp)
  • Maaltijden per dag
  • verblijf van hotelkamer

Wat wordt niet vergoed:

    • uw ticket
  • excursies
  • uitzonderlijke consumpties (bijvoorbeeld, drank, snacks, uiteten etc.)
  • transfers
  • administratiekosten
  • entry fee
  • medische reisbegeleiding tijdens uw vlucht
  • kosten van uw reisgezelschap of mantelzorgers
  • fooien
  • huur van hulpmiddelen

Het totaalbedrag van de offerte komt niet overeen met de factuur, hoe komt dat?

De offerte wordt altijd voorafgaand aan de reis opgemaakt. Op dat moment zijn de tickets nog niet geboekt en heeft u tussentijds wellicht nog extra wensen aangegeven bij de klantenservice. Hierdoor ontvangt u een factuur op basis van nacalculatie met de dagprijs van de geboekte tickets en andere kosten. U ontvangt altijd bevestiging van de factuur van KLM, met de ticketprijzen weergegeven, zodat u ziet dat hier geen commissie over wordt berekend.

Mijn vliegticket is duurder dan op de offerte, hoe komt dat?</h3 >

De offerte wordt altijd voorafgaand aan de reis opgemaakt. Op dat moment zijn de tickets nog niet geboekt. Vanwege de constant wisselende prijzen bij de luchtvaartmaatschappijen, kunnen wij geen ticketprijzen garanderen. Wel zijn we altijd oplettend voor de meest goedkope optie. Hierdoor ontvangt u een factuur op basis van nacalculatie met de dagprijs van de geboekte tickets en andere kosten. U ontvangt altijd bevestiging van de factuur van KLM, met de ticketprijzen weergegeven, zodat u ziet dat hier geen commissie over wordt berekend.

De factuur is goedkoper dan de offerte, klopt dit?

De offerte wordt altijd voorafgaand aan de reis opgemaakt. Op dat moment zijn de tickets nog niet geboekt en heeft u tussentijds wellicht nog extra wensen aangegeven bij de klantenservice. Hierdoor ontvangt u een factuur op basis van nacalculatie met de dagprijs van de geboekte tickets en andere kosten. U ontvangt altijd bevestiging van de factuur van KLM, met de ticketprijzen weergegeven, zodat u ziet dat hier geen commissie over wordt berekend.

Wat zijn de particuliere tarieven?

De particuliere tarieven voor een verblijf bij RCR Zorghotels kunt u hier vinden: (link naar tarieven).

Suriname

  • €85,00 euro voor zorgkamer RCR MC
  • €35,00 euro per dag, per persoon, voor ontbijt, lunch, diner
  • Vliegtickets vanaf €800,00 euro per persoon excl. €25,00 euro administratiekosten.
  • Entry Fee €33,00 euro per person
  • Transfer €50,00 euro per rit per client
  • Excursies vanaf €15,00 euro per persoon
  • Zorg op afroep vanaf €25,00 euro per persoon, afhankelijk van zorgindicatie

El Corazon

    €100,00 euro voor een appartement in El Corazon

  • €25,00 euro per dag, per persoon, voor ontbijt, lunch, diner
  • Vliegtickets vanaf €200,00 euro per persoon excl. €25,00 euro administratiekosten.
  • Transfer €50,00 euro per rit per client
  • Excursies vanaf €15,00 euro per persoon
  • Zorg op afroep vanaf €45,00 euro per persoon, afhankelijk van zorgindicatie

Worden de kosten van mijn mantelverzorger ook vergoed op vakantie?

Afhankelijk van uw zorgindicatie, zorgwet en zorgverzekeraar, worden uw zorgkosten (deels) vergoed. Indien uw mantelzorger met u meegaat, heeft deze persoon ook recht op vergoeding, wij kijken graag met u naar de mogelijkheden.

Contactgegevens

Openingstijden
RCR Zorghotels Nederland

Maandag – vrijdag 8:30 – 17:30
Zaterdag 10:00 – 17:00
Zondag gesloten

Ga direct naar

Ga naar de bovenkant